11 maj 2008

Medeltiden

Solbrända (endast brända i vissas fall) och trötta som små barn har vi för ett litet slag sedan anlänt från vår tur till Ekenäs slott och tillhörande medeltidsmarknad! Det var första gången i något liknande sammanhang för min del, medan min bättre hälft ju är ganska bevandrad i de forna tidernas värld (han förlorade till och med sin oskuld på medeltiden). Tillsammans med vår vän och mecenat Prinsessan Rosenknopp for vi, efter en hemsk timme i jakt på en försvunnen plånbok (jag säger inte vems) som hade övernattat på Intersports skoavdelning, bort från staden och ut på landet förundrandes över naturens skönhet, maskrosor och bilmärken.

Till en början utbrast jag att marknaden var mycket mindre än jag hade väntat mig, men tids nog var till och med jag nöjd och belåten. Vi hann med tornerspel med tillhörande gycklare, knäckäpplen (som snabbt döptes om till knäpplen), inhandling av keramik, smycken, korvar, klänningsmönster och honungskarameller, en minikonsert med medeltidsensemblen/pojkbandet Patrask samt flanerande bland de övriga besökarna och medeltidsmänniskorna. Jag är oerhört imponerad av engagemanget och entusiasmen dessa människor visar, och i vanlig ordning blir jag smittad och vill leka medeltid mest hela tiden jag med!

Här kommer lite bilder från dagen, tagna med min lilla manick, dock hoppas jag på ännu fler fina bilder från Prinsessans mycket mer avancerade konstruktion. Håll till godo!







1 kommentar:

Tove Solbeckar sa...

Vad ni hittar på saker!

Medeltid är nördigt. (Men lite kul.)

Imorgon, äntligen!!