03 januari 2010

Till Tving och tillbaka igen

Just nu sitter jag i vår härliga lägenhet i Linköping, smuttar på en kopp kaffe och njuter av vintern. Igår kväll kom jag tillbaka till Linköping efter att ha varit i Peters föräldrahem över nyårshelgen. Peter är kvar där och kommer komma hem om några dagar men han inväntar föräldrarnas hemkomst (de har varit utomlands över helgerna). Tanken var att även jag skulle varit kvar där tills de kom hem men skolarbete kom ivägen så jag for hem tidigare.

Besöket i Tving i Blekinge var helt underbart, som de besöken brukar vara, och fylldes av promenader, mys och umgänge med nära och kära. Som vanligt fotades det flitigt under hela tiden och därför bjuder jag nu på en hel mängd med foton från vistelsen.

Sju timmar satt Peter och jag på bussen ner til Blekinge och väl där blev vi hämtade av Magnus som körde oss ut till Tving. När vi väl kom dit var klockan ganska mycket och vi kom i säng strax därefter. Dagen efter var det dock dags att göra Pärlan körduglig i vinterväglag. Pärlan är familjens fina gamla Saab som vi fått lov att disponera under vår vistelse. Peter hade bestämt sig för att det var dags för hans Anna att lära sig ett och annat så vi hjälptes åt att byta till vinterdäck på henne. Det var himla kul att fixa och dona där i garaget tillsammans och det kommer vi säkert göra fler gånger!



Dagen innan nyårsafton fick vi äran att få besök av den nyaste medlemen av familjen, nämligen Peters syster Sofias lilla son Alexander. Han har ögonfransar som går nästan upp till pannan och är hur fin som helst. Den nyblivna mamma är allt bra fin hon med och verkar må hur bra som helst!





Så blev det då nyårafton med allt vad det innebär! Och i det här kompisgänget innebär det fin middag som tillagas tillsammans, spelande av TP och allmänt trevligt umgänge i en massa timmar! Det började tidigt på eftermiddagen med diverse köksbestyr. Hur mpnga pojkar behövs det för att göra marräng månne? Tre är svaret i just det här fallet! :)




Menyn bestod av Chevre Chaud till förrätt, helstekt kalkon, svamprisotto och rödvinssås till huvudrätt och Hovdessert till efterrätt.



Och så var det då dags att skåla in det nya året. Vi pälsade på oss (i olika hög grad) och tog med skumpa och glas ut i den blekingska natten, tittade på grannarnas fyrverkerier och räknade ner. GOTT NYTT ÅR!



Och så spelades det TP! Den gamla hederliga sorten, från 1984, där Dalarna, Sven Tumba och Västtyskland och Jugoslavien är några av de vanligaste svaren! ;)


Första dagen på det nya året kom Bollen på besök, det spelades Alfapet, mystes vid brasan och pratades och skrattades!


Den andra januari for vi till Ronneby för att hälsa på grabbarnas syster Teres och hennes små änglar (som inte är så himla små längre!). Morbror Peter och Morbror Jonas är gudar i det här sällskapet och lekte (eller lät sig lekas med kanske) med sina systerdöttrar tills alla kiknade av skratt!





Jaa, och sedan kom PP och Helena och hämtade upp mig och så for vi i lugn takt norrut, hem till Linköping. Hem till mitt Linköping på Östgötaslätten!

Slutet gott, allting gott!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det låter som om ni haft jättemysigt hela helgerna! Vi har också haft det bra, även om Thomas blev sjuk över nyår (så vi var tvungna att ställa in festen), och jag är sjuk nu istället. Men det innebär ju bara mer stick-tid!

Vi får höras av i veckan, när min förkylning gett med sig, och ses snart!

Kram / Jenny

Snorkelfarmor sa...

Jag trodde inte att jag skulle fastna på någon bild ;) hehe Attans... Fast jag ser ganska mysig ut i den där filt ;)