02 april 2011

Momo + Neo + Bourne = ?


Om du tar en del Momo eller kampen om tiden av Michael Ende (en enligt mig briljant berättare och författare) där gråa små herrar kommer och stjäl människornas tid, där den lilla flickan Momo ger sig ut på ett uppdrag att hitta mästaren som styr över tiden och där läsaren ges en chans att börja fundera över vad livet egentligen går ut på och vem som råder över vår tid...


...och så blandar du den med en del Bourne. Fartfylld action, med mystik och många frågor, en oviss framtid och ett stort behov av svar...


.. addera till detta en del Matrix, en verklighet där du inte vet vad som är på riktigt och vad som inte är det, luckor i vad du trodde var sant, en profetia om en utvald persons öde och mening med livet, någon som har en plan för vad som skall hända hela världen...


... ja, då får du en blandning som kallas som The Adjustment Bureau, och det var just den filmen som jag och fina vännen Jenny såg på bio igår kväll.

(Varning för spoilers i följande text) Det religiösa temat är till en början mycket litet (jag hade till en början förväntningar om att filmen skulle vara mer hemlig agent/maffia än "the chosen one") men det går inte att ignorera signalerna om en överordnad makt som har "en plan" för varje människa på jorden. Herrarna som arbetar för den bossigaste av bossar (varför det endast är män som kan ha denna uppgift reddes aldrig ut men tro mig när jag säger att jag ifrågasätter det!) kallas av vissa för änglar men själva kallar de sig för handläggare. Klädkoden verkar vara tjusig herre a´la 30-tal där hatten är den hemliga nyckeln och de har en särskild bok för varje människa där de kan följa personernas olika val, se vilka bieffekter valen får och sedan peta lite i människans val och öde så att livet följer just den plan som är utstakad för personen i fråga (tex se till att personen spiller kaffe på sin skjorta så han inte hinner med sin buss och träffar sitt livs kärlek som ju kommer förstöra hans karriär så han aldrig blir president i USA (och iom detta världens mäktigaste ledare?) och räddar världen från en säker undergång).

Dörrar är viktiga i denna historia, då de är hemliga passager för herrarna i hatt. En till synes helt vanlig dörr kan ta dig till en helt annan plats och det finns ett helt nät av passager att nyttja för den som vet koden, och har en hatt. Ja, och självklart finns även kärleken med som den kanske största delen av historien, kärleken som övervinner allt, som till och med kan göra att "han där uppe" ändrar planen.

Som film, som tankeväckare och som historia är jag mycket nöjd med The Adjustment Bureau och jag är nog även ganska nöjd med att det blev just den filmen vi såg, och inte Black Swan som var vårt initiala förstahandsval. Antagligen hade jag inte sovit lika rofyllt den gångna natten om filmen om den galna ballerinan haft en sen visning.

1 kommentar:

Tove sa...

Nej, det hade du inte!

Mycket bra filmskriv. Den verkar intressant. Lite Fringe över det hela och det är ju inte okänt vad jag tycker om det... ;)