03 augusti 2007

Beroende

Jag har aldrig sett mig själv som beroende av något (människor, visst men det är en helt annan sak!) så de senaste månadernas utveckling har överraskat mig. Jag har utvecklat ett antal beroenden, inte särskilt betungande, men ändock beroenden!

Nummer ett: Kaffe! Ja, jag är ju långt ifrån ensam, har väl egentligen bara sällat mig till den normala delen av befolkningen men, det är nytt för mig! Tackar farfar för den underbara regeln att kaffe på maten inte räknas som kaffe, utan som en del av måltiden, så, om man som jag försöker begränsa sig till tex två koppar om dagen så kan man iaf få förmiddagskaffe, kaffe på maten OCH eftermiddagskaffe! Super!

Nummer två: SYTYCD! Och nej, jag kan genast avfärda alla gissningar, det är inte någon ny hipp drog, inget hemligt samfund eller någon kryptisk förkortning för något annat farligt. Det är helt enkelt det underbara, fångande dansprogrammet "So You Think You Can Dance" som kanal fem sänder sent på kvällarna (vilket är helt i enlighet med mina nya dygnstider). Förutom att jag hatar det kaxiga och nedtryckande namnet är programmet allt jag vill ha av bra underhållning! Dock sänds programmet bara två kvällar i veckan och det är ju lååångt ifrån tillräckligt för att tillgodose mitt behov, vilket resulterar i att jag spenderar många långa stunder vid den burk jag sitter vid just nu, på allas favoritsida youtube.

Beroende nummer tre är egentligen det enda som jag aktivt motarbetar och det beroende på att det är: Konsumtion! Efter vinterns tråkigheter (ni som vet ni vet...) tillät jag mig att unna mig både det ena och det andra för att pigga upp mig själv och det var inte svårt alls att övertyga mig om att jag var värd dessa små uppmuntrande presenter. Dock växte detta småhandlande till att inte riktigt kunna säga nej... ja, ni vet hur det är, "en t-shirt på HM, det är ju så billigt, det är ok", "ett par örhängen, det kan jag ju unna mig!", "den här tekannan har jag ju velat ha jättelänge, och nu är det rea! Klart att jag måste slå till!" osv, osv... nu har jag dock gett mig själv köpförbud ett tag framöver för att lugna ner mitt behov av att ideligen kompensera min brist på lycka med vackra saker (presenter mottages dock gärna *le*).

Ja, nu ska jag hoppa in i duschen och ta tag i den här dagen också, tror det blir en bra dag...

"Don't you let your demons pull you down. 'Cause you can have it all, you can have it all." - Take That, "Shine"

1 kommentar:

Tove sa...

Jag har också lärt mig kaffe! Det är ju supergott! Och chokladen, som är mitt stora beroende, blir ju inte direkt sämre av lite kaffe till...

Oj, shoppingförbud. Undrar hur länge det håller.... =P Skämt åsido: klokt beslut tror jag.

Längtar efter dig! Kramen /Tove