10 april 2010

Fragment.

8.00 - Klockan ringer och jag snoozar en liten gång, kryper upp mot Peters rygg och bara njuter av att vara. Varm hud måste vara något av det bästa som finns! Men, så ringer klockan igen, och denna gången går jag upp. Jag var smart nog att lägga fram kläderna redan igårkväll, för att underlätta så att säga, träningskläderna. När vi tog kvällsrundan med Casper igår var det soligt och fint, lovande tänkte jag. Väldigt snart inser jag dock att något skett under natten, något har förändrats. Asfalten kommer inte vara torr och ljus, solen komme rinte värma mig och klä hela världen i ett vackert morgonskimmer. Nää, det regnar idag. Det är grått och tråkigt och inte alls vårigt. Så, vårens första löprunda bestående av tio minuters uppvärmning i form av rask promenad, tjugo minuters löpning i lugnt tempo och tio minuters nedvarvning i form av rask promenad fick genomföras i regn/hagel. Gissa om jag var nöjd när jag kom in genom dörren, tog av blöta träningskläder och leriga skor och satte på kaffet. När Peters välkända alarmsignal plingade till i sovrummet var jag redo, en latte på sängen till min älskling!

11.54 - ringede jag på dörren hos farfar. "Tre minuter i tolv går jag ner" hade han sagt så jag tänkte att det var bäst att jag var där då, så jag inte missar lunchen. Biff a la Lindström, potatis, brunsås och kokta grönsaker serverades i matsalen idag, och till dessert chokladpudding. De gamla damerna och herrarna tittade nyfiket när vi steg in i rummet och det fortsatte att spanas en del under lunchens gång. När vi var så gott som färdiga rullade en dam fram sin rullstol till vårt bord och började prata. Hon och farfar hade vuxit upp i Småland båda två, Södra Vi och Vimmerby var orterna som band dem samman. De pratade om det gamla mejeriet och om vilket år skolan byggdes. Jag älskar att lyssna på äldre människors historier om förr, så jag log mest och lyssnade.

19.01 - kom jag innanför dörren med en trött hund och ganska kalla fingrar. Åsa, Paulin, Stefanie och jag tog hundarna på en promenad och på fotbollsplanen träffade vi Snusse och hans matte. Hundarna lekte och busade en bra stund och människorna pratade, skrattade och ropade både "Hit" och "Duktig hund".

Jag hade tänkt att jag skulle göra en hel massa duktiga saker idag. Tvätta, dammsuga, plocka i ordning, rensa i röran, ja, göra fint och vara duktg helt enkelt. Nu är klockan snart halv åtta, jag är lite småseg och känner att soffan och en bra bok ("Påven Johanna" som jag började läsa igår till exempel) känns som det gjutna förslaget. Ja, inte har jag gjort det jag tänkte att jag skulle göra med denna dagen, men ändå känns det som att det är en lördag som jag kan vara glad över!

Inga kommentarer: