15 januari 2012

Yoga

Efter att ha snappat upp att far min ville prova på yoga var jag snabb att handla. Jag letade bland yogaskolor och olika gymanläggningar i stan, hittade några och förkastade desamma tills jag av en slump blev inbjuden att göra sällskap med två vänner till ett yogapass på Friskis och Svettis. Där fann jag en yoga som erbjöd en för mig vettig balans mellan kropp och själ (mantrameditation kändes inte riktigt som det jag sökte). Yogapasset är inspirerat av Hathayoga men är Friskis och Svettis egen variant.

Varför yoga kanske du undrar. Ja, för min del handlar det om att jag trivs väldigt bra med mig själv när jag yogar. Jag tycker om känslan i kroppen och i sinnet. Att få sträcka ut och stärka en kropp som alltför ofta inte riktigt får det den förtjänar är för mig en belöning. Yogan som jag just nu börjat med är en skön blandning av träning för sinnet och träning för kroppen. Samtidigt som den även ger ro och avslappning. Lätt träningsvärk i muskler jag normalt inte direkt känner av, en bättre kroppshållning i vardagen och tankar om att leva i nuet är några av de positiva följder jag hitintills noterat. Igår startade jag även en "utmaning" online där jag dagligen får yogavideos mailade till mig som jag ska följa. Jag ser med förväntan och spänning fram emot att se vad denna utmaning kan göra för min utveckling!

Inga kommentarer: