01 december 2011

Otur

Idag var det en klok människa som pratade om att tur och otur kan vara samma sak, beroende på hur man ser på saken. Om en tycker att det är otur att det regnar kan en annan tycka att det är tur, för då får den använda sina nya fina stövlar. Det är en gammal klyscha att prata om huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt men jag tror innerligt att vi i mångt och mycket kan välja hur våra liv ter sig. Eller i alla fall hur vi upplever dem.

På inget sätt menar jag att vi får vad vi förtjänar, eller att allt i livet kan vändas till något positivt. Dock är jag helt övertygad om att en god inställning, en vilja att se lösningar och möjligheter till utveckling istället för problem samt en medvetenhet om att vi alltid kan påverka vårt handlande (även om vi har mycket svårt att påverka våra känslor) kan göra hela skillnaden!

Jag hörde en annan klok människa säga att vi ska välja våra tankar på samma sätt som vi väljer våra kläder och det tycker jag är väldigt talande, en enkel liknelse för något som ibland är oerhört svårt, men som påverkar inte bara mitt eget mående utan även människorna i min närhets.

1 kommentar:

Lovisa sa...

Får mig att tänka på klassikern att stå framför en proppfull garderob och säga "Jag har ingenting att ta på mig!".

Intressanta tankegångar. Nej, man får inte det man förtjänar, åtminstone kan man inte utgå från att det är så även om man förstås ibland får lön för mödan, men givetvis kan man göra olika saker av det man får. Och därigenom förhoppningsvis påverka vad man i fortsättningen får.