11 november 2007

Att göra en "Gittan"

Jag har en moster som lyssnar till namnet Gittan (hon heter egentligen Birgitta) som arbetar som sömmerska. I släkten (och antagligen bland bra många fler...) är det allmänt känt att Gittan har för vana att sitta uppe och sy halva nätterna när alla andra sover... Och varför väljer jag att skriva om just detta denna söndag när den första snön fläckvis lyser upp mitt höstgråa Linköping, jo, för jag gjorde en "Gittan" igår!


Efter att ha spanat på "Sagan om de två tornen" med P.D och dennes storebror (med tillhörande kommentarer om rustningar och svärd, argumentation om vilken kvinnlig karaktär som är snyggast (Svaret är Arwen!) samt tävling bröderna emellan om vem som kunde flest repliker utantill (enligt min bedömning blev det ganska lika)) kom jag hem till mamma och pappsis stora tomma husrunt klockan sex, kände mig lite skaparsugen, gjorde en stooor kopp te och skred sedan till verket! Jag satt sedan uppe till strax efter klockan ett på natten och sydde en klänning inspirerad av Eowyns vita klänning... Materialet var helt klart begränsat, jag hade inget mönster och jag är på inget sätt någon mästare vid symaskinen, men jag måste säga att jag är riktigt stolt över vad jag åstadkommit! Risken är dock överhängande stor att jag aldrig kommer använda min kreation, men nöjet att göra den överväger detta faktum...


Just nu sitter jag här med en stor kanna te, en skål med granatäppelfrön och underbar julmusik (lånade med mig några av mammas skivor och är nu uppe i nästan sex timmar! Fortfarande bristfälligt, men ändock på god väg!). Funderar på en liten session med allas vår Harry (håller fortfarande på med sjätte boken, har nämligen lagt mig till med ovanan att läsa flera böcker samtidigt - just nu "Tusen och en natt", en Fredrik Lindström samt en bok om Astrid Lindgren, utöver H.P alltså).

"A red sun rises. Blood has been spilt this night." - Legolas, "The Two Towers" (jaa, alltså, jag stack mig på nålar... gaaanska många gånger! *le*)

1 kommentar:

Tove sa...

Så går det när man syr på natten. Jag lyckas knappt hålla en bok igång i dessa hektiska dagar. Jag är på språng så jag hinner inte skriva mer nu men hoppas vi ses imorgon och vad kul att du läste mitt inlägg så snabbt! Anna på hugget! Pussis