17 december 2007

Förtrollad och bortkollrad

Ord förtrollar mig!
Jag älskar att läsa väl valda ord... smaka på dem... känna kompositionen, formerna,
innebörden och känslan... vissa personer har fått en gåva, tagit väl hand om den, förfinat konsten, ja, för det är verkligen en konst, att kunna trollbinda, väcka känslor och beröra med ordens hjälp...har suttit här med en kopp te och läst och skrivit ett slag nu och måste bara dela med mig av några underbara ord av en underbar person...

Här får allting växa, vilt och väldigt.
Vinbärsbusken spirar saftigt skön,
rönnen susar. Vallmon vajar eldigt
i en vind som fäller nya frön.

Det som kallas ogräs hos er andra
gör min trädgård lummig, tjock och mjuk.
Mossan som är mustigt mjäll att vandra
breder över allt sin tjocka duk.

Välkommen till mina fria ängar.
Plocka vad du vill ur mina snår.
Blöta blommor bäddar sina sängar,
ekar åldrade omkring dem står.

Under rallarros och löjtnantshjärta
finns en liten skida, grön och tunn
och i skidan bor en liten ärta.
Tag den som en pärla i din mun.


Visst ger den en känsla av frihet... sommar, vår, varma kvällar och ljumma nätter... vänskap, kärlek och en hel massa andra känslor som är så svåra att sätta ord på att jag inte ens tänker försöka!



En sann poet!

1 kommentar:

Tove sa...

Å vad glad jag blev över att läsa dina ord... Och faktiskt av att läsa min egen dikt, hehe. Hade glömt bort den! Nu är ju mitt kvällspluggande förstört... blev så inspirerad att skriva mera. Eller bara sätta mig och läsa. Kram!