08 oktober 2008

Det doftar äppel...


... för idag har jag gjort höstens första (jag hoppas det blir fler!) sats äppelmos! Vår trevliga granne ställde en kasse utanför vår dörr alldeles full av stora fina äpplen som fullkomligen ropade höst och huslighet så jag kunde helt enkelt inte stå emot! Gårdagens födelsedagsmiddag (Pappsi blev 62) här hos oss bjöd på äppelpaj till efterrätt - födelsedagsbarnet smaskade förnöjt, och idag har jag alltså kokat mos.

Nu ska jag äntligen få njuta frukten av min skörd då jag till (sen) kvällsvard äter mannagrynsgröt, med just äppelmos - mmmmmumsigt!

1 kommentar:

J. sa...

Oj, vilken fin bild! Jag har oxå blivit stor äppelfantast!
Min favorit - stek äpplen (bättre för oss allergiker) i lite smör med kanel och kardemumma - jättegott med yoghurt som mellanmål.