30 augusti 2009

Garn av mjölk?

Hur 17 gör man garn av mjölk? Någon som känner sig manad att ge mig ett svar? Jag är öppen för alla tankar och funderingar! I alla fall har jag ett garn hemma som heter "Pure Milk" och påstås bestå av 100 % mjölkfiber. Garnet är mycket lent, msyigt och fint och ska till slut bli en knytkofta till lilla mig. I affären stod jag och valde bland de olika färgerna, uteslutningsmetoden gav mig två kandidater att välja mellan: lila och rosa. Sen när är jag så tjejig? Och, hör och häpna! Det blev rosa!

Hela projektet började med över 400 maskor och ett avrv tog närmare 15 minuter, lite tradigt men ganska snart avklarat ändå eftersom det bara skulle fortsätta i 4 cm. Nu är snart tre nystan uppstickade, vilket är hälften av vad hela tröjan ska bestå av, så jag känenr mig hoppfull! Kvar har jag lite av ryggen, lite av båda framstyckena och båda armarna. Låter inte som att jag gjort så mycket va? Men om jag säger att nääästan hela ryggen är klar, framstyckena upp till över brösten och hela knytsnodden (400 maskor) faktiskt ÄR stickade!


Nu ska jag äta mat, stekt kyckling, ungsbakade morötter och palsternacka, kokt broccoli och blomkål med en kall sås med mangochutney och spiskummin. Mums! Sen ska jag sätta mig i soffan med en kopp te, Harry Potter på ljudboken och min rosa, mjölkstickning!

5 kommentarer:

Tove sa...

äntligen blogg! jag är också helt seg med min...

vad mysigt du verkar ha =)

kram!

Anonym sa...

Men om den är gjord av mjölk försvinner den då i tvätten? Är garnet typ gjort av pulvermjölk som pressats i långa strängar? Om så är fallet så borde det ju bara bli utspädd mjölk kvar... Verkar skumt det där. Måste googla företeelsen tror jag!

Alexandra

Anonym sa...

Hittade detta svar som en annan bloggare fått på sin fråga om mjölkgarn:

"Elisabeth Anderskou sa...
Nej, det ÄR komjölk!! Man torkar den tills man har ett pulver bestående av protein, fett, laktos och mineraler, detta pulver blandas sedan med ett ekologiskt bindemedel. Det ger en vit massa som man sedan kan sträcka ut och få tråd av. Den allra tunnaste fibern som finns idag, garnet har samma egenskaper som ull, det värmer och transporterar bort fukt från kroppen, dessutom tillför det "gott" till huden. Fibern används i Kina, bland annat till brännskador."

Nu snodde jag hennes svar rakt av men då vet vi!

Alexandra

bebben sa...

oh! jag har också sett det garanet. o bara: vad fan. hur är det möjligt. garnaffärsbiträdet??? svara!
men jag minns inte vad hon svarade. men nu vet jag ju pga din blogg.tack!

Anna sa...

Bebben!!! Välkommen till min lilal värld och kul att du hittat hit! Ja, visst är det märkligt (minst sagt) med mjölkgarn! I alla fall är min tröja snart klar och den är otroligt mjuk! Kram